PizzaParty

Så har vi äntligen fått vara med på det första italienska pizzapartyt!

Stefano och Gianna bjöd in sina piloter och crew till sitt hus för att ha lite fest, det skulle komma ungefär 10 pers men det dök upp 20, ryktet spred sig  =)
Det blev en mycket trevlig kväll med många olika typer av människor. Det gjordes ca 15 pizzor med olika smaker, allt från jordgubbar, skinka, svamp, lax, ansjovis och massa annat.
Pizzan gräddades givetvis på italienskt sätt, i stenugnen som eldas med ved så klart.
Det blev mycket vin och trevligt på alla sätt och vis!

Inget nytt under Toscanas sol

Nej, vi har inte så mycket att berätta. Vi jobbar lite med det vi kan under dagarna, Kjell har lagat några trasiga fönster, fixat taket som hade blåst sönder på några ställen, andra små pysselsaker som vårt värdpar vill ha hjälp med.
Jag har sprättat alla bokstäver på en gammal banderoll vi ska göra om och sätta bredvid Hard Rock logon på ballongen. Den ska givetvis ha texten Siena Ballooning  =)
Gratis reklam är bra reklam! =)

Påminner er som känner någon journalist att ni får gärna maila kontaktuppgifter på [email protected] om ni vet någon som kan vara intresserad att skriva någonting om oss.

För övrigt har vi väldigt fint väder just nu, i solen 15 grader varmt, mycket mysigt att sitta ute och pyssla i den värmen.
Så, jag tar helt enkelt och går ut igen. Ha det bra och hör gärna av er med lite skvaller så vi vet vad som händer där hemma!

Sol och lite värme

Idag har vi haft 10-12 grader och strålande sol. Det är inte så varmt i luften men väldigt skönt i solen. Vi har varit ute med bilen och sett omgivningen med alla kullar, slätter, underbara stenhus, slott, borgar, ja, det finns mycket att titta på här!

Hemsidan är nu länkad till Stefano och vi har broschyren klar, ligger hos tryckeriet och ska vara leveransklar på tisdag nästa vecka har de lovat. Vi får väl se, låter lite väl snabbt tycker jag, men bara positivt om de lyckas!
Då blir det till att leta rätt på alla hotell och pensionat i hela Siena, kommer nog att ta sin lilla tid, men det ska bli riktigt kul!

Har inte så mycket mer att berätta just nu faktiskt, men har ni inget bättre för er så kan ni ju läsa om ballongflygning i Siena på www.sienaballooning.com  =)

Back in Tuscany

Hej hej!

Nu är vi tillbaka i Toscana och hos Stefano. Arbetet är i full gång med att göra en broscyr som vi ska dela ut i hela Siena för att skaffa kunder bland turisterna på alla hotell och pensionat.
Vi har skaffat oss en egen domän; www.sienaballooning.com men den är inte igång ännu, vi väntar på lite hjälp hemmifrån för att länka den vidare till Stefanos hemsida. Vår nya email är [email protected] och där kan ni nå oss så ofta vi har internet. Telefonnumret är 0039 3388 96 46 07. Vi är på G!!

Så, det vi önskar ha hjälp ifrån er med är, känner ni reportrar som vill skriva om oss? I en vanlig dagstidning, i en resetidning, någon resebilaga eller likanande. Känner ni någon så tipsa gärna om oss!! Vi behöver all uppmärksamhet i Skandinavien vi kan få, det är många turister från norr som kommer ner hit och vi vill fånga dom  =)

Ha det så bra där hemma i vinterkylan så hörs vi snart igen!

13-15 feb Carpineti

Har inte så mycket att berätta om just nu, det vi gör är sover, flyger kl 9.00, tankar gas, äter lunch, sover en timma, flyger kl 15.00 tankar gas, sover en timma, äter middag, sover.......
Runt runt, samma procedur varje dag, helt fantastiskt, haha!
Det är strålande sol och 10-12 grader i solen, har varit så sedan i torsdags, två flygningar om dagen, och de senaste dagarna har vi fått några passagerare dessutom, då känns det ju ännu bättre  =)

Som alltid efter ett ballongmöte så känns det väldigt trist och tomt när alla åker hem, frågan har kommit säkert 20 ggr de senaste dagarna, "Åker ni hem till Sverige nu?"
Då måste man ju förklara hela historien om hur det började för två månader sen för att de ska förstå, så snart vet nog hela ballongvärlden om oss! Massor med underbara människor har vi träffat igen, precis som på förra mötet och många nya visitkort i fickan igen.

Förmodligen har vi passagerare till eftermiddagsflygningen idag med så vi stannar här trots att de flesta teamen redan har påbörjat resan hemmåt, men vi har ju inte så mycket bättre för oss så vi stannar en natt till.
Vad som händer sen det vet vi inte ännu, men jag åkterkommer givetvis när vi har något nytt att berätta!

Carpineti

Hej på er!

har inte så mycket uppdateringar för de senaste dagarna men ni vill väl veta att vi lever och mår bra så jag skriver några rader ändå.

Det har varit regnigt, blåsigt och lerigt de senaste dagarna så två dar utan flygning har vi bakom oss. Istället har vi vilat upp oss, varit på balsamico-provning och varit på slottsvandring mitt i natten. De fyller ut våra dagar så mycket de kan, men det är klart att det blir trist när man inte kan flyga.
Men idag vände det och solen har lyst på oss hela dagen, ca 10-12 grader varmt och väldigt behagligt.  Alla var väldigt ivriga att få upp ballongerna efter två vilodagar, så det blev många i luften idag, mycket mysigt!!
Vädret ska nu vara bra hela helgen så det blir nog mer flyga av innan vi är klara här.
Vart vi tar vägen sen har vi fortfarande inte bestämt, håller det lite öppet några dagar till, vi har några föslag att klura mellan!

Massa kramar från oss till er!!

7-9 feb

7 feb

Vi begav oss mot Carpineti på morgonen och hade ca 3 timmar i bilen innan vi snirklat oss fram bland bergen för att komma fram till denna lilla by, ungefär i storlek med Heby.  Det blev ingen flygning första dagen så vi kollade runt i området och på kvällen blev det en traditionell middag med typ 5 rätter, som vanligt, de äter alldeles för mycket mat i Italien.

8 feb

Några flög idag trots att himlen var mörk av moln, men vi stod över. Kollade på starten och följde sedan efter och såg några landa på andra sidan berget. Sedan hände inget speciellt på hela eftermiddagen, åkte runt i byarna runt omkring och mös lite på hotellet med en flaska vin innan middagen. Väldigt lugnt och avslappnat. Middag på kvällen och mycket prat med engelskmännen. De är två team här, väldigt roliga att babbla med.

9 feb

I dag vaknade vi till strålande sol. Vi pratade ihop oss med Ian och Karen, ett av de engelska teamen, så gubbarna fick flyga och vi tjejer stannade på marken. Vi hittade dom högt uppe på en kulle och de var mycket nöjda med flygningen. Vi stannade på vägen tillbaka och tog en öl i solen, trots att klockan bara var elva. Mycket trevligt! Några andra kom också förbi så vi var nog 10 personer som satt där, i säkert 12-13 graders värme. Efter tankning och lite lunch var det dags igen, denna gången körde en österrikiska Rolf åt oss och vi fick flyga allihopa. Jättefin flygning igen. Efter landning åkte vi direkt till puben för en öl till. Trevligt att ha att göra med engelskmän! Efter alldeles för mycket mat till middag, som vanligt, somnade vi väldigt snabbt, helt slut efter en lång dag.

2-6 feb

2 feb

Vi gick upp tidigt för att åka till Mauro och hämta alla våra saker men när vi väl kom dit var hela byggnaden igenbommad och stängd. Vi ringde honom och fick veta att han befann sig i Schweiz och personalen hade semester. Vi hade inget annat val än att vänta till i morgon, tisdag...

Vi åkte och handlade lite vin och tog en natt till på hotellet i Bene Vagienna. Det är väldigt prisvärt och gratis internet så vi trivs där. Mycket bra middag dessutom med lokal mat till bra pris. De skrattade lite när vi kom tillbaka, men det gör ju inte så mycket!

3 feb

Vi bar ut alla grejer och pressade in allt i släpet och åkte sedan därifrån så snabbt vi kunde. Äntligen fria! Haha, nej men det var skönt att ha allt i släpet igen.

Vi åkte söderut mot Toscana och ringde Stefano på vägen. Det visade sig att han och frun skulle resa till England på kvällen men de ville gärna träffa oss innan dess, så vi rattade mot Siena. Vi fick en adress där han skulle möte upp oss och vi trodde att det var en restaurang eller något liknande, men det var en liten skogsväg. Lite konfunderade satt vi där och väntade i några minuter innan Stefano dök upp, men han vinkade bara, följ efter mig. Vi rullade vidare på grusvägen och kom tillslut till deras hus, ett gigantiskt stenhus men stooor trädgård, precis så som jag har drömt om att vi ska bo en vacker dag, med olivträd och vinodlingar runt om och blommor och grönt. Fantastiskt var det, även fast det regnade!

Vi kom in och fick träffa Gianna, frun, och hon var precis lika trevlig som Stefano. Vi hann sätta oss ner och få kaffet innan han satte igång, inledde med " Detta är mitt förslag till er" och sen satt vi bara och gapade. Han hade hur många idéer som helst och vi blev väldigt positivt överraskade hur väl de hade förberett sig och tänkt igenom allt. Vi pratade lite en stund och gav oss sedan iväg eftersom de skulle med flyget till London, men vi lovade att vara tillbaka på torsdag kl 21 på middag. De tipsade om en restaurang i närheten och vi åkte dit för att äta, men vi hann inte ens komma fram till byn innan de ringde, ändrade planer, Gianna följer inte med till London för det kommer en leverans av en ny ballong i morgon som måste hämtas i Florens, så åk tillbaka till huset efter middagen så kan ni sova där... Jaha, okej, då slapp vi bilen inatt då tänkte vi! Kom tillbaka till huset efter någon timme och satt en stund och pratade med henne, men sa god natt ganska tidigt och gick ut i gästrummet. Det var lite kyligt eftersom det är ett stenhus, men det funkade absolut!

4 jan

Vi åkte med Gianna till Florens för att hjälpa henne lasta ballongen och fick se lite av den italienska trafiken där. Satan, rent ut sagt, så de kör! Jag hade glömt hur otroligt dåliga de är i trafiken. Tuta och kör, titta inte åt varken höger eller vänster, JAG ska fram FÖRST! Fantastiskt att se hur de snirklar sig fram och gör egna filer om kön är för lång.

Efter det åt vi lunch med Gianna i huset och stack sen iväg på lite upptäcktsfärd i Siena. Ganska mysig stad, inte allt för stor men tillräckligt. Jag tror att det här kan bli ganska bra, det är en spännande terräng, lite kullar men mycket gröna fält och vinodlingar. Vi får se på torsdag vad vi kommer fram till med detta mysiga, trevliga par. De verkar vettiga och vänliga, de lever själva på ballongflygningen och har inga andra jobb på sidan av, det är ett gott tecken på att de vet vad de håller på med.

5 jan

I morse när vi vaknade var det sol och vi fick direkt ett uppdrag, Giannas bil måste tvättas. Vi jublade! Något att göra! Haha, ja, det är sant! Vi satte igång direkt efter morgonkaffet, skrubbade, tvättade, polerade och höll på. När klockan var två kom hon ut och sa att lunchen var serverad. Efter en stor köttbit med potatis och spenat fortsatte vi med Volvon och gjorde den ren och fin också.  Vi var inte klara förrän sen eftermiddag. Gianna åkte för att hämta Stefano på flygplatsen och vi satt framför brasan och myste i ett par timmar med ett glas vin. När de kom tillbaka blev det full fart, massor att prata om, massor med mat och vin och vi satt upp till klockan blev ett och hade väldigt mysigt!

6 jan

Regn regn regn.. Lite pyssel på gården, flyttade lite utrustning mellan alla hans släp, de har många ballonger och mycket som ska fixas med innan säsongen startar. De behöver hjälpen vi kan erbjuda och det är väldigt bra för oss. Nu har vi fått ännu en kanonlunch i oss och sitter mest och softar. Ikväll ska vi få följa med dom på middag hon några vänner. Vi bara glider med och ser glada ut! I morgon bitti åker vi till Carpinetti, som vi har fått veta nu, ligger i bergen....... Vi trodde vi hade fått se nog av berg och snö, men icke... Det ligger en bit från Bologna, i bergen... Jaja, hoppas på mycket flygningar bara, så blir det bra!

1 feb

Vi fortsatte resan ner mot Fossano, söder om Turin, idag efter att ha vaknat upp från en fantastisk skönhetssömn i bilen. Planen nu är att hämta upp alla saker som är kvar på Mauros kontor och sedan rulla ner mot Toscana och förhoppningsvis lite bättre väder. Väl där ska vi möte Stefano och se vad han har att erbjuda oss. Han sa på telefon att han ville göra en deal, men vi tar inte ut något i förskott, lite har vi hunnit lära oss på vår resa. Efter det har vi ett nytt ballongmöte i Capinetti som börjar på lördag. Där är programmet om möjligt ännu tuffare än i Zell am See, på 7 dagar är det 13 flygningar planerade. Hoppas bara vädret blir bra!

En reflektioner från veckan som gått:

Det finns fantastiska människor som gör allt för att hjälpa oss. Vi har bott hur bra som helst de senaste två veckorna, dels hos Heidrun, dels på 4-stjärnigt hotell och nu sist på ett pensionat i Zell am See och inte betalat en krona för det. Hon är en otrolig männsika denna kvinna vi har lärt känna, otroligt snäll och hjälpsam. Vi har blivit bjudna på middagar, luncher, kaffe och öl av massor av anledningar, vissa tycker nog lite synd om oss, andra tycker vi är trevliga, ibland är det som tack för hjälpen av någon eller tack för flygningen av passagerare. Vi har otroligt tacksamma och glada för alla dessa nya kontakter vi har skapar och fått. I min ficka har jag 10-15 olika visitkort och lappar med adresser och telefonnummer som vi fått från folk den här veckan, både ballongmänniskor och passagerare vi flugit, som har sagt, är ni någonsin runt där jag bor, kom och stanna hos mig, vi har en extra säng! Så många fantastiska människor det finns!
Visst är det tufft ibland, men vi klarar oss bra, så ni behöver inte oroa er där hemma!

Mamma: jag har haft på mig raggsockorna du stickade typ VARJE DAG sedan vi lämnade sverige, så jag behöver ett par nya snart, kan du fixa det?!  =)

Puss och kram på er

27-31 jan

27 jan

Inställd flygning idag, tog det mest lugnt, åkte runt i lite affärer och tittade.

På kvällen drack vi glüwein i Zell am See och gick ut på Crazy Daisy med Upp & Ner gänget och drack lite drinkar.

28 jan

Inställt igen, molnigt, ingen sol på två dagar nu, men Night Glow i Zell am See på kvällen. Vilken upplevelse. Redan vid fem möts vi och körde bort till backen. Där väntade en lyftkran och pistmaskiner på oss. All utrustning packades upp på pistmaskinerna och förde oss upp i backen. Vi hade hjälp av några brandmän och lyckades få upp ballongen, men det var inte lätt eftersom vi stod högst upp av alla ballongerna och hade väldigt mycket lutning! Vi fick säkra säcken i rep så den inte skulle glida ner när vi drog ut den. Vi stod uppe i över två timmar medans det var lite show i backen med skidåkare som hoppade och en massa annat. Klockan var elva innan allt var nere igen och vi fick lite mat i oss. Sov som två barn efter det!

29 jan

Inställt IGEN! Vart tog vädret vägen? Men vi spelade en typ av curling med de andra mitt på dagen, Kjell hade en massa tur (och lite skicklighet kanske) och vann tävlingen. Mycket nöjd med medalj om halsen gick vi hem och gjorde oss klara för nästa Night Glow som var i Kaprun. Väl där insåg vi att det var alldeles för mycket snö för en tvåhjulsdriven Volvo och även för flera andra ekipage så en traktor fick komma och dra oss in på platsen där vi skulle stå. Vi blev lite sena men fick upp allt och stod på plats 1 minut innan showen började. Här var det inte skidåkare som hoppade utan motorcyklar. Väldigt läcker show med fyrverkerier och som avslutning skickade de iväg en massa pappersballonger.

30 jan

Flygning idag, jippi! Åkte till Saalfelden för att starta där. Kjell var lite grinig för han ville starta på ett annat ställe men vi hade en fotograf i korgen med uppdrag att fota BP-ballongen så vi var tvungna att starta där de startade. Efter 3,5 timmes flygning hittade jag dom i en liten by söder om Kitzbüel, Jochberg, så det blev många timmar i bilen idag. Eftersom vi var sena tillbaka efter flygningen åkte vi hem och tog en snabbdusch och sen in till Zell am See och prisutdelngen på torget. Sen direkt vidare till Kaprun och avslutningsmiddagen. Vi stupade i säng vid tolv efter en mycket hård och lång vecka!

31 jan

Hoppades på flygning idag men dimman vägrade lätta. Vi packade ihop alla banderoller, bord, stolar, skyltar och annat innan vi tog lunch. Vi fick lite väderinformation av Heidrun och det visade sig inte bli flygbart på 4-5 dagar. Efter ett litet snabbt internmöte oss i mellan kom vi fram till att vi rullar ner till Italien igen istället för att hänga kvar i Österrike och vänta på bättre väder, så vi packade ihop och började rulla de första 50 milen innan vi stannade för att sova på en parkeringsplats vid tvåtiden utanför Milano. Ingen vila, rast eller ro, fullt ös bara!